Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama seorang guru menjalankan tugas, peranan dan tanggungjawab. Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Ianya adalah pakatan di antara guru dan pelajar untuk mengurus segala aspek terdapat dalam bilik darjah yang melibatkan pengurusan pelajar, kemudahan fizikal serta aktiviti yang dilaksanakan agar satu alam belajar yang kondusif untuk sesi pengajaran dan pembelajaran dapat diwujudkan (Mok Soon Sang, 2011).
Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian
dari proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk
tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat
dilaksanakan dengan lancar, manakala aktiviti penyampaian ilmu bertujuan
pelajar dapat mencapai objektif spesifik sesuatu pembelajaran. Suasana
pembelajaran yang berkesan tidak mungkin terbina dengan hanya memberi tumpuan
pada proses penyampaian isi pengajaran guru sahaja. Ia turut melibatkan aspek
pengurusan bilik darjah serta tingkah laku pelajar. Maka, bilik darjah yang
diurus dengan baik dapat membentuk satu budaya pengajaran dan pembelajaran yang
positif dan kondusif. Guru-guru boleh mempelbagaikan kemahiran
pengajaran dalam menjalankan tugas harian mereka di sekolah. Sekiranya ia wujud
dalam bilik darjah, pelajar akan berminat mengikuti proses pengajaran dan
pembelajaran yang disampaikan tanpa gangguan atau halangan. Sehubungan ini,
pengetua perlu memastikan para guru memahami tugas dan peranan mereka dalam
menentukan disiplin pelajar di bilik darjah berada dalam keadaan baik dan
terkawal pada setiap masa.
No comments:
Post a Comment