Wednesday, November 21, 2018

PENGURUSAN BILIK DARJAH BERDASARKAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21


Dalam menuju kearah pendidikan bertaraf dunia, Malaysia perlu membawa perubahan yang akan memberi kesan kepada dunia pendidikan. Bersesuaian dengan matlamat dan zaman, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melaksanakan pembelajaran abad ke-21 (PAK21) bermula pada tahun 2014.

Keberkesanan pembelajaran abad ke-21 ini bukan sekadar tertumpu pada prasarana dan susun atur bilik darjah tetapi penentu utama kejayaan adalah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid bukan berpusatkan guru. Guru perlu menjadi pemudahcara kepada murid dalam sesuatu aktiviti di dalam kelas. Warga pendidik perlu mempersiapkan diri dengan kemahiran terkini dalam pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 kerana mereka adalah jentera perlaksana untuk segala dasar-dasar yang dirancang oleh kerjaaan.

Persekitaran fizikal bilik darjah adalah penting kerana persekitaran yang kondusif boleh menggalakkan atau menghalang pembelajaran. Menurut Marland (1975), suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau ‘musuh’ dalam pembelajaran.

Ciri-ciri bilik darjah abad ke-21
Sambil melangkah jauh ke alaf baru, ia menjadi jelas bahawa keperluan bilik darjah abad ke-21 adalah sangat berbeza daripada keperluan bilik darjah abad ke-20. Bilik darjah abad ke-21, guru adalah fasilitator kepada pembelajaran murid dan pencipta kepada persekitaran bilik darjah yang produktif di mana murid boleh membangunkan kemahiran yang diperlukan mereka di tempat kerja.

Focus bilik darjah abad ke-21 adalah pada murid, di mana mereka dapat mengalami persekitaran sebagaimana mereka akan memasuki alam pekerjaan pada abad ke-21 kelak. Kolaboratif kurikulum berasaskan projek yang digunakan di dalam kelas ini membangunkan kemahiran berfikiran aras tinggi, kemahiran komunikasi yang berkesan dan pengetahuan teknologi yang murid perlu di tempat kerja dalam abad ke-21.

Susunatur bilik darjah pembelajaran abad ke-21
Dari segi susunan fizikal bilik darjah, meja dan kerusi murid-murid disusun dengan kemas dan rapi mengikut kumpulan. Susunatur bagi bilik darjah abad ke-21 adalah mesti mempunyai beberapa ciri yang penting, iaitu membolehkan pelajar terlibat aktif dengan pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung, membina ruang autonomi pembelajaran dan meselarikan ruang pembelajaran fizikal dengan ruang pembelajaran mental. Tiga konsep utama yang boleh digunapakai adalah campfire, watering hole and cave. Campfire adalah konsep yang memberi ruang pembelajaran daripada orang pakar ataupun pencerita. Manakala konsep watering hole pula adalah ruang pembelajaran sesame rakan yang melibatkan kolaborasi dalam kumpulan yang kecil. Konsep cave pula adalah ruang pembelajaran individu untuk mereka yang belajar mendapatkan ilmu secara sendirian.

Dari segi saiz bilik darjah, ruang bilik darjah yang mencukupi diperlukan bagi sesebuah bilik darjah bagi memudahkan pergerakkan murid dan guru. Guru boleh berdiri di tengah kelas serta dapat memberi perhatian kepada semua murid dalam kumpulan. Dengan ini, murid-murid dapat memberi sepenuh perhatian kepada guru yang mengajar di hadapan. Saiz bilik darjah yang besar akan memberikan keselesaan semasa murid-murid dalam bilik darjah.

Dari segi kemudahan, bilik darjah abad ke-21 dilengkapi dengan kerusi dan meja yang mencukupi, papan hitam atau putih, sudut objektif, ruang paparan hasil kerja murid, parking lot, bahan-bahan untuk pengajaran dan pembelajaran, alat bantu mengajar yang disediakan oleh guru, punch card dan traffic light card. Parking lot adalah satu sudut murid boleh menampal semua refleksi tentang pembelajaran yang telah diikuti. Guru perlulah mengambil maklum dan memberikan penerangan jika ada sebarang soalan yang ditampal oleh murid pada parking lot tersebut. Melalui kaedah ini, guru dapat mengetahui jumlah murid yang menguasai atau tidak menguasai pembelajaran hari tersebut. Selain itu, kemudahan yang digunakan adalah traffic light card. Pelbagai kegunaan traffic light cards antaranya guru boleh menggunakan untuk mengetahui tahap pemahan murid, murid yang tidak faham akan mengangkat kad berwarna merah, murid yang tidak pasti akan mengangkat kad berwarna kuning manakala murid yang faham akan mengangkat kad berwarna hijau. Selain itu, traffic light card juga untuk mengawal murid daripada bercakap apabila ingin melontarkan pertanyaan dengan cara murid yang ingin bertanya, boleh diarahkan untuk mengangkat traffic light berwarna merah atau kuning dan guru akan bergerak kearah murid tersebut. Seterusnya, sudut objektif adalah bermaksud sudut untuk guru menulis objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan. Objektif dan kriteria kejayaan bukan sahaja ditulis tetapi perlu diterangkan oleh guru kepada murid.

Kaedah temuramah digunakan dalam kajian ini dapat memberikan kerjasama untuk memberi maklumat berkenaan dengan pengurusan bilik darjah berdasarkan pembelajaran abad ke-21.
Soalan 1: Bagaimanakah kaedah guru mengurus bilik darjah pada pertemuan kali pertama?
“...guru juga perlu berkenal-kenalan dengan murid di dalam kelas pada pertemuan kali pertama dengan murid tersebut agar murid berasa selesa terhadap guru tersebut dan membuka diri mereka untuk menerima pengajaran daripada guru tersebut. Di samping itu, pada pertemuan kali pertama guru haruslah menyusun meja murid tersebut agar mereka duduk di dalam kumpulan dan dalam satu kumpulan itu terdiri daripada murid yang pandai dan juga murid yang lemah. Dengan itu, murid yang pandai dapat membantu murid yang lemah sekiranya mereka tidak faham apa yang telah diajarkan oleh guru...”
(Sumber: Guru 1)
Soalan 2: Bagaimanakah keadaan yang dikategorikan persekitaran bilik darjah yang sesuai bagi sesi pembelajaran?
“...perkara utama untuk mendapatkan susunan bilik darjah yang baik adalah dengan  memastikan lalu lintas dalam bilik darjah tidak sesak. Maksud lalu lintas di sini adalah laluan antara meja ke meja dan laluan di dalam kelas tersebut. Selain itu, semua murid harus dipastikan agar dapat dilihat oleh guru supaya guru dapat memantau kelakuan murid di dalam kelas. Di samping itu juga, persekitaran yang sesuai di dalam bilik darjah adalah dengan memastikan murid mudah melihat apa yang ditulis di papan putih dan dapat mendengar dengan jelas penyampaian daripada guru. Ruang dan tempat yang sesuai untuk guru berdiri semasa mengajar juga turut diambil kira untuk mewujudkan persekitaran bilik darjah yang sesuai. Bilik darjah juga perlu mempunyai papan buletin atau papan kenyataan untuk mempamerkan berkenaan informasi tambahan atau hasil kerja murid. Penggunaan ruang juga harus dilaraskan agar perabot dan alatan seperti meja guru atau rak untuk meletakkan buku bagi sudut bacaan dapat disusun dengan teratur dan kemas...”
(Sumber: Guru 1)
Soalan 3: Apakah masalah yang sering dihadapi oleh guru dalam pengurusan bilik darjah?
“...guru berhadapan dengan masalah disiplin murid di dalam kelas seperti murid ponteng kelas, ponteng sekolah, berpura-pura sakit, bising di dalam kelas sehingga mengganggu sesi pengajaran dan pembelajaran dan banyak lagi. Seterusnya bilangan murid yang ramai di dalam kelas juga menjadi suatu masalah buat guru kerana guru tidak dapat mengawal kelas dengan baik dan juga di dalam kelas tersebut terdiri daripada pelajar yang mempunyai daya pemahaman yang berbeza. Terdapat murid yang cekap dan terus memahami apa yang diajar oleh guru dan terdapat juga murid yang lemah dari segi pemahamannya dan memerlukan penerangan dengan lebih jelas oleh guru. Dengan itu, apabila sesebuah kelas itu mempunyai ramai murid maka guru tidak dapat fokus kepada murid yang lemah tersebut kerana terlalu ramai murid di dalam sesebuah kelas...”
(Sumber: Guru 1)
Soalan 4: Apakah peranan guru dalam menguruskan bilik darjah?
“...peranan guru sebagai pengurus bilik darjah yang utama adalah mendapatkan kerjasama daripada murid. Kerjasama daripada mereka amat diharapkan agar segala yang dirancang oleh guru tersebut dapat terlaksana dengan baik. Oleh itu, guru seharusnya berusaha mendapatkan kepercayaan murid agar mereka sudi untuk memberikan kerjasama semasa berada dalam bilik darjah dan guru harus bijak dalam  menarik perhatian murid agar mereka berkeinginan untuk mengikuti arahan daripada guru tersebut. Selain itu, guru juga bertanggungjawab dalam menguruskan persekitaran bilik darjah bagi mewujudkan bilik darjah yang kondusif agar mampu merangsang suasana pembelajaran yang optimum. Sebagai contoh, guru menyuruh murid mengutip sampah yang berdekatan dengan mereka terlebih dahulu sebelum memulakan kelas agar kelas tampak bersih dan juga memastikan susunan meja tampak teratur dan kemas supaya murid dapat belajar dalam keadaan yang selesa. Di samping itu, guru juga bertindak sebagai pengurus yang memastikan setiap rutin bilik darjah berjalan dengan lancar dan memastikan ianya berjalan seperti yang dirancang bagi memastikan tahap disiplin pelajar dapat dikawal. Jika rutin bilik darjah berjalan lancar, kelangsungan proses P&P turut terpelihara...”
(Sumber: Guru 1)
Soalan 5: Bagaimanakah susunan meja di dalam bilik darjah mengikut abad ke-21?
“...pada awal tahun, guru kelas akan memastikan murid menyusun meja mereka dalam bentuk kumpulan kerana pembelajaran mengikut abad ke-21 adalah berorientasikan murid dan guru hanya bertindak sebagai fasilitator sahaja. Hal ini bagi membuatkan mereka merasai persekitaran sebagaimana mereka akan masuk sebagai pekerja abad ke-21. Kolaboratif kurikulum berasaskan projek yang digunakan di dalam bilik darjah ini dapat membangunkan kemahiran berfikiran aras tinggi, kemahiran berkomunikasi dengan berkesan dan pengetahuan teknologi yang murid perlu di tempat kerja pada abad ke-21. Maka, penyusunan meja dalam bentuk kumpulan adalah bersesuaian bagi mencapai objektif pembelajaran mengikut abad ke-21. Selain itu, murid juga dapat berbincang sesama mereka dan meluahkan pendapat masing-masing kerana pendapat daripada setiap murid itu pasti berbeza. Di samping itu, kumpulan tersebut terdiri daripada murid yang lemah dan juga murid yang pandai. Jika mereka dicampurkan dalam satu kumpulan, murid yang pandai tersebut dapat membantu murid yang lemah itu...”
(Sumber: Guru 1)
Soalan 6: Bagaimanakah set induksi digunakan oleh guru di dalam bilik darjah?
“...set induksi adalah set bagi memulakan sesuatu pelajaran yang melibatkan sebarang idea, pendekatan, teknik, proses, aktiviti dan sumber bagi menarik perhatian pelajar supaya bersedia menghadapi pelajaran. Tujuan utama set induksi ini digunakan di dalam bilik darjah adalah untuk membina aliran fikiran serta menimbulkan minat murid-murid supaya mereka akan menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran yang hendak disampaikan dan ia tidak digunakan untuk setiap kali pengajaran hanya topik-topik tertentu sahaja yang menggunakan set induksi ini. Sebagai contoh, bagi tajuk jirim dalam mata pelajaran Sains guru akan memberi satu kumpulan satu belon dan menyuruh mereka meniup belon tersebut. Selepas itu, guru akan bertanya kepada mereka apa yang masuk dalam belon tersebut dan bagaimana belon itu boleh mengembang? Selepas itu, murid akan cuba memberi jawapan mereka dan kemudian guru akan memberitahu jawapan yang betul dan mengaitkan dengan apa yang hendak mereka pelajari pada hari tersebut iaitu jirim. Dengan itu, murid akan dapat lihat dan dapat memahami dengan lebih jelas lagi apa yang akan diajar oleh guru pada hari tersebut sekali gus menarik minat murid untuk belajar berkenaan topik tersebut...”
(Sumber: Guru 1)
Soalan 7: Apakah kesan pengurusan bilik darjah yang berkesan?
”...kesan pengurusan bilik darjah yang berkesan adalah ramai murid yang berjaya dan cemerlang dari segi akademiknya. Hal ini menunjukkan bahawa pencapaian murid adalah hasil daripada perlakuan guru, seperti merancang, mengurus dan mengajar dengan baik dan juga ianya juga daripada perlakuan murid tersebut di dalam bilik darjah seperti melibatkan diri dalam perbincangan di dalam bilik darjah, menguasai pelajaran dan menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh guru. Seterusnya, pengurusan bilik darjah yang berkesan menggalakkan daya pemikiran kreatif yang tinggi di kalangan murid. Ia berkaitan dengan corak penyusunan tempat duduk dan pengaturan bilik darjah. Penggalakkan murid- murid supaya aktif didalam bilik darjah adalah bergantung kepada corak bilik darjah tersebut. Perkara ini memerlukan imaginasi guru supaya perkongsian ilmu melalui perbincangan dapat dilakukan antara mereka dengan suasana yang selesa. Papan kenyataan dalam bilik darjah juga menggalakkan pemikiran yang lebih baik sekiranya diamanfaatkan secara berkesan. Selain itu, pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Hal ini kerana, kemampuan seseorang guru dalam mengurus bilik darjah secara fizikal, iklim, komunikasi dan pengawalan disiplin dapat memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan  dengan lancar seterusnya objektif dan matlamat dapat dicapai. Murid juga akan merasa seronok dan dapat menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap apa yang diajarkan oleh guru...”
(Sumber: Guru 1)

No comments:

Post a Comment