Dalam konteks kajian ini, pengurusan bilik darjah
merujuk tugas guru dalam mengurus rutin harian bilik darjah. Terdapat enam
rutin yang perlu diikuti oleh guru dalam mengurus bilik darjah iaitu rutin
kelas, rutin pentadbiran, rutin pergerakan murid, rutin pengurusan tugasan,
rutin pembelajaran serta rutin interaksi.
1) Rutin kelas
·
Rutin
kelas merupakan peraturan dan prosedur untuk mewujudkan situasi pengajaran dan
pembelajaran P&P yang baik dan berkesan. Contohnya seperti menjaga
kebersihan, kekemasan, jadual bertugas murid dan sebagainya ketika di dalam
bilik darjah.
2) Rutin pentadbiran
·
Dalam
rutin pentadbiran, peranan guru merupakan peranan yang pelbagai kerana guru
perlu mentadbir bilik darjah dengan berkesan untuk dapat menjimatkan masa dan
tenaga kepada guru dan murid. Contohnya adalah mencatat kehadiran, memungut
yuran murid, laporan kemajuan murid, kad 001 dan kad kesihatan murid.
3) Rutin pergerakan murid
·
Ini
adalah penting kepada setiap murid di sekolah iaitu pergerakan murid ketika
berada di dalam kelas mahupun di luar kelas bagi memastikan keselamatan mereka
terjaga. Guru hendaklah memastikan murid-muridnya beratur sebelum memasuki atau
apabila mahu keluar kelas dengan tertib dan teratur. Contohnya, aktiviti yang
dilakukan di dalam bilik darjah ke aktiviti luar bilik darjah, aktiviti kelas
ke aktiviti kumpulan dan ke kelas makmal komputeratau makmal sains yang
memerlukan murid untuk bergerak.
4) Rutin pengurusan tugasan
·
Persediaan
guru terhadap tugasan, aktiviti sumber pengajaran dan pembelajaran dan membina
pusat aktiviti. Guru perlu memberitahu hasil pembelajaran yang diharapkan supaya
murid tahu apa yang perlu difahami oleh mereka dan guru perlu memantau setiap
aktiviti bilik darjah dan menilai pencapaian murid itu.
5) Rutin pembelajaran
·
Setiap
murid perlu melibatkan diri dalam pembelajaran dengan aktif. Sebagai contohnya,
dengan memungut buku latihan, menagih bahan dan buku.
6) Rutin interaksi
·
Rutin
interaksi dalam pengajaran dan pembelajaran menekankan aktiviti berpusat kepada
murid. Interaksi di antara guru dan murid sangat digalakkan tetapi ada caranya
dan bersopan. Melalui interaksi yang berkesan, murid dapat mencerna
pembelajaran dengan baik dan berani untuk tampil ke hadapan berhadapan dengan
orang ramai. Contohnya seperti, perbincangan kelas atau kumpulan, membuat
ujikaji makmal dan projek.
Di dalam bilik darjah, guru yang mengurus
murid-murid supaya melakukan aktiviti bilik darjah, cara menyusun kerusi-meja
dan peralatan bilik darjah, mengurus pergerakan pelajar di dalam atau di luar bilik
darjah, mengurus bahan-bahan pengajaran untuk proses pengajaran dan
pembelajaran yang lebih berkesan serta mengawal disiplin pelajar di dalam kelas
bagi membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.
Konteks amalan pengurusan bilik darjah adalah luas. Pelajar akan sentiasa
memerhati dan saling berinteraksi dengan guru di dalam atau di luar bilik
darjah. Maka, pendekatan atau amalan guru berupaya mempengaruhi pelajar dalam
bilik darjah serta prestasi akademik dan sahsiah mereka sama ada secara
langsung mahupun tidak langsung. Pengurusan bilik darjah yang efektif memerlukan
kemahiran merancang, mengelola dan merefleksi disamping keupayaan bekerja dalam
kumpulan (Bosch, 2006).
Perkara
utama yang perlu diberi perhatian oleh guru ialah bagaimana guru akan mengurus
bilik darjah pada hari pertama melangkah masuk ke bilik darjah untuk mengajar.
Para pelajar secara langsung akan terus menilai guru yang akan mengajar mereka.
Sebagai seorang guru, perlu lebih bersedia dan merancang apakah yang akan guru
lakukan pada kali pertama melangkah masuk ke dalam bilik darjah. Apabila
melangkah masuk ke dalam bilik darjah pada kali pertama, guru perlu memulakan
pertemuan tersebut dengan sesi perkenalan. Pengetahuan guru mengenai nama dan
latar belakang pelajar akan dapat membantu mengeratkan lagi hubungan dengan
pelajar sekaligus dapat membantu guru pelatih mengawal bilik darjahnya dengan
baik dan cekap. Kaedah ini memudahkan guru untuk berkomunikasi dan berinteraksi
dengan pelajar ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlaku ataupun ketika
berurusan di luar bilik darjah. Pelajar akan berasa bangga dan dihargai apabila
mereka dipanggil oleh guru. Guru perlu membuat perancangan yang rapi berkaitan
dengan susunatur di bilik darjah. Susunan yang baik seharusnya membolehkan guru
memerhati semua pelajarnya dan seterusnya dapat mengendali bilik darjah dengan
mudah. Pelajar perlu berada di dalam kedudukan yang selesa di mana mereka boleh
melihat guru ataupun sebarang persembahan pengajaran oleh guru tanpa perlu
berpaling ataupun bergerak ke mana-mana.
Selain
itu, masalah yang dihadapi oleh guru dalam mengurus bilik darjah adalah dari
tingkah laku disiplin pelajar dan masalah susun atur dan
peralatan yang tidak cukup akan memberi impak kepada proses pengajaran dan
pembelajaran. Antara strategi menangani masalah tingkah laku disiplin pelajar yang
berkesan ialah bersikap tegas dengan pelajar. Ketegasan di bilik darjah
bermaksud guru perlu bijak memperjelaskan ekspektasinya kepada pelajar. Guru
perlu tegas dengan memperjelaskan prosedur dan peraturan di bilik darjah serta
ekpektasi yang guru harapkan daripada pelajarnya. Ini sebagai isyarat kepada
pelajar supaya mereka bertingkah laku seperti yang dikehendaki dan tidak
memberi peluang kepada mereka untuk melampaui garis paraturan yang telah
ditetapkan. Strategi ini mungkin lebih sesuai digunakan bagi para pelajar yang
tingkah laku mereka sukar dikawal ataupun mereka kurang mendapat perhatian dan
layanan kasih sayang di rumah. Justeru itu, mereka ingin menguji sama ada semua
orang dewasa yang mereka temui benar-benar mengambil berat dan memberi
perhatian terhadap mereka. Walaupun berhadapan dengan pelajar sebegini,
kaedah-kaedah berikut boleh dicubatiru bagi mengatasi masalah ini. Strategi
yang dicadangkan melibatkan sebahagian besar guru yang perlu memainkan peranan.
No comments:
Post a Comment